در روز معاملاتی سه شنبه در بازارهای آسیا یورو مقداری از جایگاه خود را در برابر دلار آمریکا و ین ژاپن از دست داده است چرا که تجدید نسبی گرایش به ریسک با افت مواجه شده و توجه بازار به نتیجه نشست سران اتحادیه اروپا در روز چهارشنبه معطوف می باشد.

انتظار می رود که سران اتحادیه اروپا به بحث در مورد روش های افزایش اشتغال، سرمایه گذاری و رقابت در منطقه بپردازند. تمرکز اصلی بر روی این موضوع است که آیا کشورهای فرانسه و آلمان می توانند در مورد احیای رشد اقتصادی در منطقه پولی یورو به توافق برسند یا خیر.

فرانسه باعث احیای تقاضاها برای صدور اوراق قرضه مشترک منطقه پولی یورو شده است، درحالیکه آلمان با این نظر مخالف است و می گوید که این کار موجب منفعت بی جهت کشورهای اقتصادی رانده شده به سوی‏ بدهی از شرایط مالی مطلوب ایمن شده توسط کشورهای دارای انضباط بیشتر خواهد گردید.

سومینو کامی، تحلیلگر ارشد در بانک میتسوبیشی توکیو یو اف جی، می گوید که انتظارات برای اعلام اجرای اقدامات جهت بر طرف نمودن بحران بدهی دولت های اروپایی در نشست سران اتحادیه اروپا در فردا (چهارشنبه) در حال افزایش می باشند.

کنگو سوزوکی، متخصص راهبردی بازار ارز در بخش اوراق بهادار بانک میزوهو کورپوریت، می گوید که سرمایه گذاران در جلسات معاملات اخیر دست از موقعیت فروش یورو برداشته اند و بدین لحاظ باعث افزایش گرایش به ریسک شده اند. اما بازار همچنان در دلهره و نگرانی به سر می برد. با توجه به انتخابات جدید پارلمان در کشور یونان و پیش از مشخص شدن نتیجه نشست سران اتحادیه اروپا در روز چهارشنبه احتمالاً ارز رایج اروپا برای افزایش ارزش خود با مشکل مواجه می باشد.

جانیچی ایشیکاوا، تحلیلگر بازار ارز در آی جی مارکتز سکیوریتیز (IG Market Securities) مستقر در توکیو، می گوید که هر نوع خبر منفی از جانب آتن می تواند منجر به فروش گسترده یورو گردد. با توجه به اینکه احزاب سیاسی پیشرو در یونان موفق نشدند به دنبال برگزاری انتخابات عمومی در 6 می یک دولت ائتلافی را تشکیل دهند هنوز باقی ماندن کشور یونان در منطقه پولی یورو در پرده ای از ابهام قرار دارد. قرار است دور دوم انتخابات پارلمانی یونان در 17 جوئن برگزار گردد.

همچنین این تحلیلگر بازار ارز اضافه می کند که باید به کشور اسپانیا نیز توجه داشته باشیم بدلیل آنکه رشد اقتصادی این کشور دچار دردسر شده و موجب شده است هزینه های استقراض اسپانیا در روزهای اخیر به بالاترین سطح خود در طی شش ماه اخیر برسد.

طبق اعلام شرکت ای. بی. اس آمریکا از طریق سی. کیو. جی. یورو در برابر دلار آمریکا در مقایسه با سطح 1/2818 دلار در اواخر روز معاملاتی دوشنبه در نیویورک، در روز جاری در ساعت 4 و 50 دقیقه به وقت گرینویچ به سطح 1/2784 دلار رسیده است. ارز رایج اروپا در برابر ین ژاپن نیز در مقایسه با سطح 101/66 ین به سطح 101/47 ین رسیده است، این در حالی است که دلار آمریکا در برابر ین ژاپن در مقایسه با سطح 79/31 ین به سطح 79/37 رسیده است.

انتظار می رود که بانک مرکزی ژاپن در نشست راهبردی خود در روز چهارشنبه با توجه به عدم تهدید فوری برای اقتصاد کشور و عدم وجود فشار سیاسی قابل توجه، راهبرد پولی خود را در وضعیت فعلی حفظ نماید.

شاخص دلار آی. سی. ای – که دنباله روی دلار آمریکا در برابر سبد ارزها می باشد –در مقایسه با سطح در حدود 80/936 به سطح در حدود 81/086 رسیده است.

منبع www.iTahlil.com:

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا